Chystáte se na dovolenou s bříškem?

Chystáte se na dovolenou s bříškem?

Mnoho těhotných žen se zvykne ptát, do jaké míry je bezpečné cestování v požehnaném stavu. Jelikož máte v bříšku rostoucí děťátko, je třeba být opatrnější, ale v běžném životě se nemusíte nijak výrazně omezovat.

Znamená to, že pokud je vaše těhotenství bezrizikové, dovolená či výlet v zimě vám určitě prospějí, samozřejmě kromě tradiční lyžování.

“Požehnání” lékaře

Při bezrizikovém těhotenství není v prvních třech měsících těhotenství cestování až tak špatný nápad, pokud netrpíte nevolnostmi, které by vám znepříjemnili dovolenkové zážitky. je zde Jisté riziko tu však přece jen je, protože váš organismus se stále na těhotenství připravuje. Za nejlepší období na absolvování dovolené během těhotenství se považuje čtvrtý až šestý (sedmý) měsíc, v posledních třech měsících se vůbec nedoporučuje cestovat. Lékař může váhat se souhlasem v případě, pokud máte vysoký krevní tlak nebo cukrovku, tehdy je možné, že vám delší cestu nakonec nepovolí. To však neznamená, že musíte sedět doma, v takovém případě se zkuste věnovat procházkám a poznávání svého blízkého okolí. Pokud vám lékař přece jen dovolenou schválil, bude nezbytných pár bezpečnostních opatření pro vás a vaše děťátko.

Na co je třeba myslet

Informujte se v cestovní kanceláři, zda pojištění zahrnuje i péči při komplikacích v těhotenství, případně náklady na porod a císařský řez.

Při podniknout delší cesty je třeba mít u sebe svou zdravotní dokumentaci a mateřskou knížku.

Zjistěte si, zda při cestování do vybrané exotické destinace nebude nutné očkování, protože vakcinace v těhotenství obecně představuje problém (hlavně v prvních třech měsících), poraďte se i o šíření možných nebezpečných infekcí v zemi, proti nimž se očkovat nedá. V takovém případě se raději dané destinaci vyhněte.

Pozor na stravu zejména v jižních zemích! Vyhýbejte se těžkým jídlům, jezte menší porce, raději 5-6 krát denně, nezapomínejte na vitamíny a minerály. Stravujte se jen v ověřených restauracích, před každým jídlem si myjte ruce. Preventivně je třeba v těchto lokalitách převařovat vodu nebo kupovat balenou.

Dodržujte pravidelný pitný režim, aby nedošlo k dehydrataci ale také k otokům a hromadění vody v těle. Problémem v jižních zemích může být i cestovatelský průjem, která vede právě k odvodnění organismu a tím i ke snížení přísunu tekutin do placenty.

Problémem v těhotenství může být i nadmořská výška nad 2000 m. n. m., protože pro organismus je náročné přizpůsobovat se sníženému obsahu kyslíku v ovzduší. Pokud plánujete výstup do vyšší nadmořské výšky, stoupejte pozvolna každý den o 600 m. Abyste snížili riziko vzniku horské nemoci (AMS), po příjezdu si naplánujte sníženou námahu, jezte více malých jídel, vyhýbejte se bohatým těžkým jídlům a podle možností vyhledejte ubytování v níže položené oblasti.

Nepohodlné cestování může být i do vlhkého klimatického pásma, protože se zvyšuje metabolismus. Pokud se přece jen rozhodnete pro takovou destinaci, potvrďte si, že hotel a doprava jsou klimatizované, k dispozici bude dostatek tekutin.

Pokud vás čeká změna časového pásma, zkuste si ho změnit ještě před odjezdem, posunujte si postupně hodiny a svůj program dopředu nebo dozadu. V případě, že plánujete jít na východ, několik dní před odjezdem zkuste ráno dříve vstát a večer dřívější spát. Pokud budete cestovat na západ, jděte spát trochu později a také vstaňte ráno později – samozřejmě pokud si to můžete dovolit. Po příletu se snažte žít lokálním časem. Ať už se rozhodnete cestovat autem, autobusem nebo letadlem, vždy zvažte a porovnejte výhody či nevýhody toho kterého dopravního prostředku. Nepravidelný režim na cestách může způsobit zácpu, prevencí je známé trio: vláknina, tekutiny a dostatek pohybu.

Pokud během cesty cítíte nutkání na močení, jděte se vymočit hned. Při křečových žilách používejte speciální punčochy, pomohou vám při delším sezení v autě či letadle. Snažte se hýbat, protáhněte si občas končetiny, při cestování letadlem nebo vlakem se nezapomeňte každou hodinku – dvě projít.

Previous Chtěli byste rodit na porodní stoličce?
Next I s kyselinou listovou v těhotenství raději opatrně!

You might also like

Rodina

I vám bývá špatně? Rady a tipy jak zvládnout těhotenské nevolnosti

Těhotenské nevolnosti patří k těm méně příjemným stránkám těhotenství. Statistiky ukazují, že asi 70% žen zažívá v prvních měsících těhotenství ranní nevolnost a kolem 50% žen nevolnost spojenou se zvracením.

Rodina

Chcete miminko? Kontrolujte i stravu partnera!

I strava budoucího tatínka je důležitá! Celé těhotenství se točí jen kolem maminek. Maminky jsou zodpovědné za to, zda bude děťátko zdravé, protože tím, co jíme a jak žijeme, můžeme

Rodina

I s kyselinou listovou v těhotenství raději opatrně!

Kyselina listová pomáhá, ale nepřehánějme to s ní! Objev pozitivních vlivů kyseliny listové během těhotenství na maminku, ale zejména na plod, udělal i u nás velké haló a každá uvědomění